Rubriky

Kdy snižovat teplotu u dětí i dospělých

Teplota není konkrétní nemoc, ale příznak mnoha nemocí. Je nutné rozlišovat mezi zvýšenou teplotou a horečkou. Horečka organismus jen vysiluje.

Častým důvodem k návštěvě pohotovosti nebo akutní ambulance je teplota. Teplota není konkrétní nemoc, ale symptom (příznak) mnoha nemocí. Nejčastěji je důvodem teploty, resp. horečky infekční onemocnění (bakteriální nebo virové). Rodiče často přivádí děti, u nichž je horečka snižována nedostatečně efektivně, v horším případě vůbec.

S kolegy si občas říkáme, že furt dokola vysvětlujeme, jak a kdy snižovat teplotu. Ale pacientů, resp. rodičů, co to neumí je stále stejně… Je to pro nás takové zoufalé postěžování si. Jelikož sedíme v pohotovostní/akutní ambulanci, kde není stálá klientela, je nám jasné, že tento úděl nám nikdy neskončí.

Zvýšená teplota

Hned v úvodu je nutné si vyjasnit, co je zvýšená teplota a co horečka. Zvýšená teplota je teplota těla, která je v rozmezí 37,0 až 37,9 °C. Zvýšená teplota je v boji s infekcí pro tělo prospěšná. Imunitní reakce a boj s virem/bakterií probíhá v tomto teplotním rozmezí nejefektivněji. Právě kvůli efektivně probíhající imunitní reakcí není žádoucí tuto teplotu snižovat. Není nutné podávat léky na snížení teploty ani podávat zábaly. Je ale nutné hlídat, zda teplota dále nestoupá.

Horečka

Pokud tělesná teplota dále stoupá a dosáhne hodnoty 38,0 °C a více, tak již mluvíme o horečce. Horečka žádný benefit v boji s nemocí nepřináší. Dítě jen vysiluje. Horečku srážíme pomocí léků, které se označují jako antipyretika (=léky proti teplotě). Tyto léky ve většině případů nemoc neléčí, ale mírní symptomy nemoci, tj. horečku, celkovou únavu. U dětí se ke snižování horečky používají léky s paracetamolem (Panadol, Paralen, Paracetamol) a ibuprofenem (Nurofen, Brufen, Ibalgin, Ibumax, Ibuprofen). Tyto dva druhy léků se mohou vzájemně kombinovat. Právě díky kombinaci těchto léků se při správném dávkování daří teplotu efektivně snižovat. Snížení teploty lze pomoci i zábaly. Pokud teplota na léky moc nereaguje, je na místě návštěva pediatra (PLDD nebo pohotovost).

První vzestup teploty

Ostražitost je na místě po celou dobu nemoci dítěte, hlavně ale během prvních hodin boje s nemocí, kdy většinou nevíme s jakým onemocněním máme tu čest. Většinou to nevíme ani my doktoři, nemoc se musí trochu rozjet, abychom mohli poznat, o co jde. Proto ve většině případů nemá smysl vyhledávat lékaře hned při prvním vzestupu teploty. Bohužel ani my dost často nepoznáme, co za onemocnění vaše dítě má. V prvních hodinách nám nepomohou ani pomocná vyšetření jako je CRP (C reaktivní protein). I CRP potřebuje nějaký čas (začíná stoupat za 4 hodiny a vrcholu dosahuje za 1-2 dny).

Občas si i říkám, že návštěva rodičů s chvíli (desítky minut, pár hodin) může být nebezpečná. Nemoc nemá vyjádřené další příznaky, na dítěti kromě teploty často nic není. Rodiče mohou získat dojem, že je dítě v pořádku a snížit svou pozornost vůči nemoci. Právě tohle může být nebezpečné. Proto, prosím, mějte vždy na paměti, že nemoc se vyvíjí, mění s časem. Může se zlepšovat, ale i zhoršovat. Pokud se vám dítě nezdá, jeho zdravotní stav se změnil (zhoršil), klidně se jeďte ukázat znovu.

V dalším článku si přečtete jak podávat léky na snížení horečky.